Målepunkt ID og målernummer

Når du skal flytte inn i ny bolig eller skal overføre strømmen til ditt navn (f.eks. fra samboer), trenger man å oppgi målernummer og/eller målepunkt ID. Men hva er det og hvor finner man det?

målernummer finner du i sikringsskapet. Målepunkt ID står ikke opplyst her.
Målernummeret finner du på selve strømmåleren i sikringgskapet ditt.

Målepunkt ID

Målepunkt ID er et unikt nummer som identifiserer hele ditt elektriske anlegg. Det består av 18 siffer og de første 10 er alltid 7070575000. De siste 8 tallene er unike for ditt anlegg, og det er disse strømselskapene trenger for å identifisere anlegget. For å finne målepunkt ID må du enten se på en strømregning, ta kontakt med din netteier eller få det oversendt av tidligere eier. 

Hvis du allerede er registrert med en aktiv strømavtale på adressen. så kan du finne målepunkt ID på «Min side» på Elhub.no 

Målernummer

Målernummer er et serienummer som står på selve strømmåleren du har i sikringsskapet. Selve nummeret finner du som oftest i nærheten av en strekkode eller QR-kode. Det består kun av tall og kan variere i lenge. Målernummer blir brukt for å identifisere selve strømmåleren, altså ikke hele strømanlegget. 

På denne fakturaen finner du både målernummer og målepunkt ID
På denne fakturaen finner du både målernummer og målepunkt-ID

Hva skjer om man oppgir feil målepunkt ID eller målernummer, kan man betale for naboens strøm?

Ja, faktisk så går det ann å bestille strøm med naboens målepunkt ID og målernummer. Det skjer som oftest med leiligheter hvor sikringsskapene står i trappeoppgangen. Da er det fort gjort å tro at man har åpnet riktig skap, men ender med å bestille strøm til feil leilighet. 

Får å bekrefte at du er i rett sikringsskap kan man skru av hovedsikringen og forsikre seg om strømmen i leiligheten er skrudd av. Dersom strømmen er på i boligen når hovedsikringen er av, da har du skrudd av strømmen til en annen bolig. Skru på strømmen så fort som mulig igjen (slik at naboen ikke blir forstyrret). Denne prosessen gjentar du til du har funnet riktig måler. 

Lurer du på noe?

Ønsker du å vite mer om Slipper kan du titte innom spørsmålssiden vår, eller legge igjen en beskjed i kontaktskjemaet vårt, så kontakter vi deg på e-post. Når du har fått svar på det du lurer på, og liker det du leser kan du enkelt registrere deg hos oss:

Ofte stilte spørsmål

Er spotpris billigst?

Fordelen med denne typen strømavtaler er at du ikke betaler mer enn det strømmen faktisk koster. Dersom markedsprisen er lav vil det gi deg en lav strømregning. Ulempen i disse dager er at strømprisen er alt annet enn lav. 

Spotprisavtaler følger den gjennomsnittlige prisen på kraftbørsen Nord Pool Spot, og har de seneste årene vært den billigste avtaleformen jevnt over.

Koster det penger å bytte strøm med Slipper?

Nei, å bytte strømselskap via Slipper er helt gratis. De månedene vi ikke sparer penger tar vi ikke betalt, de månedene vi mot formodning bytter til en dyrere strømavtale betaler vi mellomlegget, og de månedene vi sparer penger for deg deler du og Slipper summen som spares.

Må jeg gjøre noe med min nye avtale hos min nye strømleverandør?

Nei, vi tar hånd om alt dette for deg, og fakturaen vil dukke opp i nettbanken på samme måte som den forrige gjorde.

Er det lurt å velge fastpris?

Fastprisavtaler fra strømleverandører forsikrer deg om at prisen for strøm vil være kontinuerlig. Problemet med slike avtaler er at prisen er høyere enn du kunne fått et annet sted, og du ender opp med å betale for mye for strømmen.

Får jeg fortsatt støtte til strøm hvis jeg bytter til Slipper?

Absolutt. Støtten du mottar til strøm bestemmes av den gjennomsnittlige prisen for strøm i ditt prisområde. Derfor vil det fortsatt lønne seg å ha den beste mulige strømavtalen.

Støtten du mottar trekkes automatisk fra regningen du mottar, så du trenger dermed ikke å foreta deg noe som helst.

Slipper AS, Industrigata 36, 0357 Oslo | Org nr 925 082 805 MVA