Skip to main content

Vanlige spørsmål og svar

Lurer du på noe? Da finner du forhåpentligvis svaret her! Nedenfor har vi samlet våre vanligste spørsmål og svar.

Om Slipper

Hvordan vet dere hva som er de beste strømavtalene?

Våre systemer følger nøye med på strømmarkedet hver eneste time, året rundt. Med rundt 80 strømselskaper og ca. 400 strømavtaler tilgjengelig til enhver tid er det mye å holde styr på. I tillegg endrer strømselskapene prisene på avtalene sine, lager nye avtaler og fjerner avtaler.

Men vi holder nøye øye med alle sammen helt automatisk. Tjenesten Slipper er utviklet for de som ønsker å slippe å gjøre denne jobben selv og heller få automatiske, smarte strømbytter helt uten stress.

Hvorfor er strømavtalelisten min forskjellig fra andres (og annerledes for hytta)?
Strømavtalelisten din er som en skreddersydd dress – tilpasset akkurat til deg og din adresse! Den tar hensyn til årsforbruket ditt, forbruksmønsteret ditt, hvilken strømsone du bor i, hvilke avtaler du har hatt tidligere både på adressen og som person, samt viktige adressedata som postnummer og kommune. Derfor får du en unik liste som kan variere fra andres, selv om dere bor i samme område. Vi sørger for at du får de beste avtalene for din spesifikke situasjon! ⚡🕵️‍♂️🔌
Lønner det seg virkelig å bytte avtale ofte?

Ja, faktisk!

Strømselskapene elsker å tjene penger på lojale kunder, men de ønsker også å tiltrekke seg nye. Derfor tilbyr de stadig nye, rimelige strømavtaler til nye kunder, mens eksisterende kunder ofte blir flyttet over på dyrere avtaler (eller bare rett og slett skrur opp prisene). Ved å bytte regelmessig, havner du alltid i kategorien «ny kunde» – og det er supergunstig. Hold deg smart og spar penger ved å være en strømhopper! ⚡💸

Hvor mye kan jeg spare?
Det varierer mye, avhengig av strømforbruket ditt og tilgjengelige avtaler. En gjennomsnittlig Slipper-kunde sparte 3 708 kr i 2021, 4 225 kr i 2022 og 1 132 kr i 2023. Kunder med mindre leiligheter og sentralfyring sparer typisk mindre, mens de med større hus kan spare betydelig mer. Med «Smarte Strømbytter» får du enkelt se hvor mye den billigste tilgjengelige avtalen kan spare deg💡💸
Hva er forskjellen på Tibber og Slipper?

Slipper gjør det mange tror feilaktig at Tibber gjør. Forskjellen er faktisk veldig stor! La oss forklare:

Tibber er et strømselskap på lik linje med Fjordkraft og lignende, som tilbyr én strømavtale: spotpris + 2,95 øre/kWh påslag og 49 kr/mnd. Det er en god avtale, men det finnes bedre.

Slipper er en uavhengig tredjepart (merk: ikke et strømselskap) som tilrettelegger for at du alltid skal ta de beste økonomiske avgjørelsene i strømmarkedet. Vi overvåker markedet og tilrettelegger for at du alltid skal kunne ha den beste avtalen tilgjengelig! ⚡🔄

Kan jeg spare penger vs. Tibber?

Ja, det kan du! 🙂

Tibber har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 2,95 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi digger Tibber (som har vært veldig innovative i strømbransjen), finnes det rimeligere strømavtaler.

Kan jeg spare penger vs. Fjordkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Fjordkraft har mange ulike strømavtaler, men den vanligste er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 5,9 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Fjordkraft (som kanskje har Norges beste kundeservice), finnes det rimeligere strømavtaler. 

Kan jeg spare penger vs. Motkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Motkraft har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 29 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Motkraft (Som er non-profit – veldig kult!), finnes det rimeligere strømavtaler.

Kan jeg ha flere adresser hos Slipper?

Ja, det kan du!

Hos oss kan du registrere flere adresser uten ekstra kostnad, uansett hvor mange du hus og hytter du har. Dette er i sterk kontrast til strømselskapene, som oftest tar betalt per adresse. Med Slipper betaler du kun én pris og får samme fantastiske service for alle dine adresser!

Er det bindingstid hos Slipper?
Nei, det er ingen bindingstid. Hvis du avslutter abonnementet ditt, vil du ikke bli trukket igjen. Du beholder selvfølgelig full tilgang til alle funksjoner i appen ut den perioden du allerede har betalt for. Så du kan nyte medlemskapet ditt helt til slutten av perioden uten bekymringer! 🌟

Flytting og Elhub

Jeg finner ikke min adresse/strømmåler i Elhub?

Forsøker du å gi tilgang i Elhub og din adresse/måler ikke dukker opp så kan det være en av følgende grunner:

1. Du skal ta over en måler / flytte inn i ny bolig
For at din måler skal dukke opp i Elhub så må det minimum være en aktiv nettleieavtale i ditt navn. Dersom du skal ta over enn ny bolig så vil ikke din måler dukke opp før etter måleren er registrert på deg. Du må gi beskjed om ønsket overtagelsesdato (mulig inntil 30 dager tilbake i tid). Når nettselskapet har behandlet bestillingen din så vil du finne måleren i Elhub, og du kan deretter gi Slipper tilgang. For å gjøre dette bruker du denne lenken: https://slipper.no/elhub/

2. Nåværende strømavtale er ikke aktiv i ditt navn
Dersom strømavtalen står i din samboer eller noen andre sitt navn, vil det ikke dukke opp noe info i din Elhub. Du må ta kontakt med ditt nettselskap og bestille en nettleieavtale. Du må da velge dato (inntil 30 dager tilbake i tid) for oppstart. For å gi tilgang etter at måleren er registrert på deg bruker du følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

Ny adresse / måler? Dette må du gjøre!

1. Bestill nettleieavtale til din nye adresse.

Ta kontakt med din netteier for å gjøre dette.
(dersom du allerede har en aktiv nettleieavtale kan du gå rett på steg 2)

2. Gi tilgang

Etter nettleieavtalen er aktiv så må du gi Slipper tilgang til din nye aktive strømmåler. Gjør det via følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

3. Strømdataen din dukker opp i appen

Når du har gitt oss tilgang til din strømmåler så vil vi våre systemer få en ping og vi begynner å mate strømdata rett inn i appen din!

Hva skjer med adressen du flytter fra?

Vanligvis bestiller ny beboer strøm i forbindelse med overtagelse eller på egenhånd, men det er ingen garanti for at de gjør det. For å sikre at strømmen blir avsluttet til rett tid, er det best å si fra god tid på forveien slik at du får sagt opp på riktig dato. Oppsigelsesdato kan ikke settes tilbake i tid om du selv sier opp avtalen, det er tidligst mulig å sette to dager frem i tid. De som overtar derimot har muligheten til å sette oppstart 30 dager tilbake i tid.

Faktura

Hvor kommer faktura fra strømselskapene?

Strømregningen din havner alltid rett i nettbanken. Det skjer automatisk så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (95% av norske bankkunder har allerede gjort det). Dersom du ikke har gjort det vil du motta faktura på papir i posten.

Alle strømselskap tilbyr Avtalegiro dersom du ønsker at faktura skal bli trukket automatisk. 

Ved hyppige avtalebytter, er det ikke irriterende med fakturaer?
Nei, det er helt uproblematisk! Strømregningene dine havner automatisk i nettbanken som eFaktura, så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (noe 95% av norske bankkunder allerede har gjort). Hvis ikke, får du faktura på papir i posten. Alle strømselskap tilbyr også Avtalegiro, slik at fakturaen trekkes automatisk. Dette gjør hyppige strømavtalebytter enkelt og problemfritt! 📩💡

Generelt om strøm

Får jeg strømstøtte når jeg er Slipper kunde?

Ja, det gjør du! 🙂

Strømstøtten tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone, og er totalt uavhengig av hvilken strømavtale man har. Uansett om du har Norges dyreste strømavtale eller om du har Norges billigste får du like mye i strømstøtte. Med andre ord lønner det seg heldigvis fortsatt å ha en god strømavtale!

Du trenger ikke gjøre noe siden strømstøtten automatisk trekkes fra nettleie-fakturaen. Nettleie-fakturaen får du enten direkte fra ditt nettselskap, eller som en del av strømregningen om du har strøm og nettleie på samme faktura.

Får jeg mindre i strømstøtte med Slipper?

Nei 😊

Strømstøtten er faktistk helt «blind» på din strømavtale, den tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone. Det vil si at uansett hvilken strømavtale du har så får du like mye i strømstøtte. Se denne siden for å estimere strømstøtten og mer informasjon.

Slipper + strømstøtte = vinn-vinn!

Hva er egentlig forskjellen på nettleie og strøm?

Nettleie:

Nettleieregningen går til vedlikehold og utbygging av strømnettet (kabler, strømmaster osv.) og for transporten av strømmen fra kraftverkene til din stikkontakt.

Strøm:

Strømregningen er for selve strømmen du bruker. Strømmen blir kjøpt av strømselskapene på børsen Nordpool og videreselges så til deg.

Ettersom det har åpnet for at strømselskap kan tilby nettleie og strøm på samme faktura, er det mange som tenker på både nettleie og strøm når de i dagligtalen omtaler «strømregningen», men det er i realiteten to forskjellige produkter fra to forskjellige selskap.