Skip to main content

Vanlige spørsmål og svar

Lurer du på noe? Da finner du forhåpentligvis svaret her! Nedenfor har vi samlet våre vanligste spørsmål og svar.

Om Slipper

Lønner det seg virkelig å bytte avtale ofte?

Ja! Og det er det to hovedårsaker til:

  1. Strømselskapene ønsker å tjene mest mulig penger på eksisterende kunder, men vil fremdeles vokse. De gjør seg derfor attraktive for nye kunder ved å stadig lage nye rimelige strømavtaler, mens de eksisterende kundene ofte sitter med dyrere avtaler (og avtaler de gjør dyrere ved å skru opp prisen). De lojale kundene ender på en måte med å subsidiere de nye kundene. Ved å bytte regelmessig havner du alltid i kategorien «ny kunde» – og det er gunstig

  2. Dersom du ikke ønsker å følge med på strømavtalen selv (eller får oss i Slipper til å gjøre det for deg) hver måned, lønner det seg med en billig spotprisavtale. Men dersom du følger litt nøyere med kan man enkelt slå spotprisen ved å bytte mellom de mange forskjellige avtaletypene som finnes i strømmarkedet.
Hvor mye kan jeg spare?
Det er veldig individuelt, først og fremst fordi det avhenger av hvor høyt strømforbruk du har. En gjennomsnittlig Slipper-kunde sparte 3 708 kr i 2021, 4 225 kr i 2022 og 1132 kr i 2023. Kunder med mindre leiligheter og sentralfyring sparer typisk mindre enn dette, mens de med større hus kan spare langt mer.
Hva er Slipper sin «sparegaranti»?

Vi er så sikre på at vi slår din tidligere strømavtale at vi har sparegaranti for alle våre kunder. Sparegarantien garanterer at du aldri vil betale mer på en avtale vi finner for deg, enn hva du hadde betalt med din tidligere strømleverandørs spotprisavtale. Dersom vi skulle bomme og avtalen vi har ordnet er dyrere, dekker vi mellomlegget slik at du i verste fall betaler akkurat like mye som du hadde gjort med din tidligere strømleverandørs spotprisavtale.

Du kan med andre ord ikke komme dårligere ut ved å være kunde hos oss. Kanskje Norges kuleste garanti, eller hva? 😁

Hva er forskjellen på Tibber og Slipper?
Slipper gjør egentlig det mange tror at Tibber gjør. Tibber er et strømselskap med en strømavtale; spotpris + 2 øre/kWh påslag og 39 kr/mnd. Det er en bra avtale, men det finnes bedre – og Slipper er en tjeneste (ikke et strømselskap) som hele tiden flytter deg til de beste strømavtalene.
Hvordan vet dere hva som er de beste strømavtalene?
Vi følger med på strømmarkedet hver dag. Det finnes flere hundre ulike strømavtaler i Norge i dag, og vi holder et øye med alle. Det er fullt mulig å gjøre denne jobben selv, og vi deler mer enn gjerne våre beste tips. Tjenesten Slipper er først og fremst utviklet for de som ønsker å slippe å gjøre denne jobben selv.
Hvordan regner dere ut hvor mye jeg har spart?

Vi sammenligner med prisvilkårene dine i din tidligere avtale – enkelt og greit.

Dersom du ikke har en strømavtale fra før, sammenligner vi med prisvilkårene til den vanligste strømavtalen til Norges største strømselskap (som for øyeblikket er Fjordkraft).

Kan jeg spare penger vs. Tibber?

Ja, det kan du! 🙂

Tibber har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 39 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi digger Tibber (som kanskje har Norges kuleste App), finnes det rimeligere strømavtaler.

Kan jeg spare penger vs. Fjordkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Fjordkraft har mange ulike strømavtaler, men den vanligste er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 5,9 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Fjordkraft (som kanskje har Norges beste kundeservice), finnes det rimeligere strømavtaler. 

Kan jeg spare penger vs. Motkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Motkraft har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 29 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Motkraft (Som er non-profit – veldig kult!), finnes det rimeligere strømavtaler.

Jeg er endelig blitt Slipper-kunde. Er det noe jeg må gjøre?

Det slipper du heldigvis! Vi fikser alt det praktiske knyttet til både første, men også fremtidige strømbytter. Du trenger heller ikke si opp dine tidligere strømavtaler, det skjer automatisk.

Vi gir deg beskjed på e-post om hvert bytte, slik at du alltid er oppdatert på hvilken strømleverandør og strømavtale du har.

Hvor lang tid tar det før tjenesten starter?
Å gjennomføre et strømbytte tar minimum 2 dager og kan ta opptil 14 dager – men vanligvis tar det ikke mer enn et par dager. Vi ordner alt det praktiske knyttet til oppstart av din første strømavtale via Slipper.
Kan jeg ha flere adresser hos Slipper?
Selvfølgelig. Du kan ha så mange du vil 🙂
Er det bindingstid hos Slipper?
Nei 🙂 Det er hverken bindingstid eller oppsigelsestid hos oss.

Flytting og Elhub

Jeg finner ikke min adresse/strømmåler i Elhub?

Forsøker du å gi tilgang i Elhub og din adresse/måler ikke dukker opp så kan det være en av følgende grunner:

1. Du skal ta over en måler / flytte inn i ny bolig
For at din måler skal dukke opp i Elhub så må det minimum være en aktiv nettleieavtale i ditt navn. Dersom du skal ta over enn ny bolig så vil ikke din måler dukke opp før etter måleren er registrert på deg. Du må gi beskjed om ønsket overtagelsesdato (mulig inntil 30 dager tilbake i tid). Når nettselskapet har behandlet bestillingen din så vil du finne måleren i Elhub, og du kan deretter gi Slipper tilgang. For å gjøre dette bruker du denne lenken: https://slipper.no/elhub/

2. Nåværende strømavtale er ikke aktiv i ditt navn
Dersom strømavtalen står i din samboer eller noen andre sitt navn, vil det ikke dukke opp noe info i din Elhub. Du må ta kontakt med ditt nettselskap og bestille en nettleieavtale. Du må da velge dato (inntil 30 dager tilbake i tid) for oppstart. For å gi tilgang etter at måleren er registrert på deg bruker du følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

Ny adresse / måler? Dette må du gjøre!

1. Bestill nettleieavtale til din nye adresse.

Ta kontakt med din netteier for å gjøre dette.
(dersom du allerede har en aktiv nettleieavtale kan du gå rett på steg 2)

2. Gi tilgang

Etter nettleieavtalen er aktiv så må du gi Slipper tilgang til din nye aktive strømmåler. Gjør det via følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

3. Vi bestiller de beste strømavtalene

Når du har gitt oss tilgang til din strømmåler så vil vi automatisk plukke dette opp, og deretter bestille en ny god avtale på dine vegne til din nye adresse.

Hva skjer med adressen du flytter fra?

Vanligvis bestiller ny beboer strøm i forbindelse med overtagelse eller på egenhånd, men det er ingen garanti for at de gjør det. For å sikre at strømmen blir avsluttet til rett tid, er det best å si fra god tid på forveien slik at du får sagt opp på riktig dato. Oppsigelsesdato kan ikke settes tilbake i tid om du selv sier opp avtalen, det er tidligst mulig å sette to dager frem i tid. De som overtar derimot har muligheten til å sette oppstart 30 dager tilbake i tid.

Faktura

Hvor kommer første strømfaktura?

Strømregningen din havner alltid rett i nettbanken. Det skjer automatisk så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (95% av norske bankkunder har allerede gjort det). Dersom du ikke har gjort det vil du motta faktura på papir i posten.

Alle strømselskap tilbyr Avtalegiro dersom du ønsker at faktura skal bli trukket automatisk.

Hvorfor får jeg en egen faktura fra Slipper?

Hvis du får en faktura fra Slipper betyr det at vi har lykkes i å redusere strømregningen din den måneden – og da sender vi en faktura som betaling for tjenesten vi har levert.

De fleste Slipper kunder får en faktura hver måned – et godt tegn! Husk at vi har sparegaranti: Sparer du mindre enn hva medlemskapet koster, er tjenesten gratis (du betaler ingenting). Med andre ord kan du kun komme bedre ut! Vi tror fakturaen fra oss er den eneste fakturaen i Norge som gjør at man effektivt sitter igjen med mer penger på konto!

Kan jeg ha AvtaleGiro med Slipper?

Jepp! 🙂

Dette kan du opprette på vanlig vis i nettbanken når du betaler første faktura fra oss, eller ved å kontakte banken din.

Generelt om strøm

Får jeg strømstøtte når jeg er Slipper kunde?

Ja, det gjør du! 🙂

Strømstøtten tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone, og er totalt uavhengig av hvilken strømavtale man har. Uansett om du har Norges dyreste strømavtale eller om du har Norges billigste får du like mye i strømstøtte. Med andre ord lønner det seg heldigvis fortsatt å ha en god strømavtale!

Du trenger ikke gjøre noe siden strømstøtten automatisk trekkes fra nettleie-fakturaen. Nettleie-fakturaen får du enten direkte fra ditt nettselskap, eller som en del av strømregningen om du har strøm og nettleie på samme faktura.

Får jeg mindre i strømstøtte med Slipper?

Nei 😊

Strømstøtten er faktistk helt «blind» på din strømavtale, den tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone. Det vil si at uansett hvilken strømavtale du har så får du like mye i strømstøtte. Se denne siden for å estimere strømstøtten og mer informasjon.

Slipper + strømstøtte = vinn-vinn!

Hva er egentlig forskjellen på nettleie og strøm?

Nettleie:

Nettleieregningen går til vedlikehold og utbygging av strømnettet (kabler, strømmaster osv.) og for transporten av strømmen fra kraftverkene til din stikkontakt.

Strøm:

Strømregningen er for selve strømmen du bruker. Strømmen blir kjøpt av strømselskapene på børsen Nordpool og videreselges så til deg.

Ettersom det har åpnet for at strømselskap kan tilby nettleie og strøm på samme faktura, er det mange som tenker på både nettleie og strøm når de i dagligtalen omtaler «strømregningen», men det er i realiteten to forskjellige produkter fra to forskjellige selskap.

Hvor kan jeg følge med på eget strømforbruk?

Hvis du ønsker å følge med på eget forbruk anbefaler vi å bruke Appen/mine sider til din lokale netteier. Bor du f. eks på Østlandet har Elvia en veldig fin App som fungerer uavhengig av hvilket strømselskap du har.

Dessverre er det ingen tredjeparter i Norge som får automatisk tilgang på strømdata slik strømselskaper gjør. Men vi gir oss ikke så lett! Vi jobber på spreng for å løse dette for både oss og andre aktører som har lyst til å bidra med å gjøre strøm forståelig, oversiktlig og med å redusere forbruk. Vi har nå en app som viser strømpriser og som i løpet av første halvdel av 2024 kommer til å støtte ditt forbruk også! Du kan laste ned allerede nå også vil du få beskjed når forbruk og annen spennende funksjonalitet er klart! 😄

Har dere en App som viser strømprisene?

Ja!

Vi har en app som gir oversikt over strømprisen nå, for i dag i morgen og historiske priser tilbake til 2016. Mer features er også på vei! Last ned appen her.