Skip to main content

Vanlige spørsmål og svar

Lurer du på noe? Da finner du forhåpentligvis svaret her! Nedenfor har vi samlet våre vanligste spørsmål og svar.

Om Slipper

Blir jeg varslet når det kommer en bedre strømavtale?

Ja, dersom du har aktivert varslinger!

Du vil få et varsel fra oss når vi finner en strømavtale som slår din nåværende. Vi holder øye med markedet så du slipper å bekymre deg, og gir deg beskjed når det er tid for å bytte til en avtale som kan spare deg penger. «Smarte strømbytter»-tjenesten er som å ha en personlig strømspeider som alltid finner de beste tilbudene for deg! 🌟⚡

Hvorfor er strømavtalelisten min forskjellig fra andres (og annerledes for hytta)?
Strømavtalelisten din er som en skreddersydd dress – tilpasset akkurat til deg og din adresse! Den tar hensyn til årsforbruket ditt, forbruksmønsteret ditt, hvilken strømsone du bor i, hvilke avtaler du har hatt tidligere både på adressen og som person, samt viktige adressedata som postnummer og kommune. Derfor får du en unik liste som kan variere fra andres, selv om dere bor i samme område. Vi sørger for at du får de beste avtalene for din spesifikke situasjon! ⚡🕵️‍♂️🔌
Lønner det seg virkelig å bytte avtale ofte?

Ja, faktisk!

Strømselskapene elsker å tjene penger på lojale kunder, men de ønsker også å tiltrekke seg nye. Derfor tilbyr de stadig nye, rimelige strømavtaler til nye kunder, mens eksisterende kunder ofte blir flytter over på dyrere avtaler (eller bare rett og slett skrur opp prisene). Ved å bytte regelmessig, havner du alltid i kategorien «ny kunde» – og det er supergunstig. Hold deg smart og spar penger ved å være en strømhopper! ⚡💸

Hvor mye kan jeg spare?
Det varierer mye, avhengig av strømforbruket ditt og tilgjengelige avtaler. En gjennomsnittlig Slipper-kunde sparte 3 708 kr i 2021, 4 225 kr i 2022 og 1 132 kr i 2023. Kunder med mindre leiligheter og sentralfyring sparer typisk mindre, mens de med større hus kan spare betydelig mer. Med «Smarte Strømbytter» får du enkelt se hvor mye den billigste tilgjengelige avtalen kan spare deg💡💸
Hva er forskjellen på Tibber og Slipper?

Slipper gjør det mange tror feilaktig at Tibber gjør. Forskjellen er faktisk veldig stor! La oss forklare:

Tibber er et strømselskap på lik linje med Fjordkraft og lignende, som tilbyr én strømavtale: spotpris + 2,95 øre/kWh påslag og 49 kr/mnd. Det er en god avtale, men det finnes bedre.

Slipper er en uavhengig tredjepart (merk: ikke et strømselskap) som tilrettelegger for at du alltid skal ta de beste økonomiske avgjørelsene i strømmarkedet. Vi overvåker markedet og tilrettelegger for at du alltid skal kunne ha den beste avtalen tilgjengelig! ⚡🔄

Hvordan vet dere hva som er de beste strømavtalene?
Vi følger med på strømmarkedet hver dag. Det finnes flere hundre ulike strømavtaler i Norge i dag, og vi holder et øye med alle. Det er fullt mulig å gjøre denne jobben selv, og vi deler mer enn gjerne våre beste tips. Tjenesten Slipper er først og fremst utviklet for de som ønsker å slippe å gjøre denne jobben selv.
Hvordan regner dere ut hvor mye jeg har spart?

Vi sammenligner med prisvilkårene dine i din tidligere avtale – enkelt og greit.

Dersom du ikke har en strømavtale fra før, sammenligner vi med prisvilkårene til den vanligste strømavtalen til Norges største strømselskap (som for øyeblikket er Fjordkraft).

Kan jeg spare penger vs. Tibber?

Ja, det kan du! 🙂

Tibber har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 39 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi digger Tibber (som kanskje har Norges kuleste App), finnes det rimeligere strømavtaler.

Kan jeg spare penger vs. Fjordkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Fjordkraft har mange ulike strømavtaler, men den vanligste er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 5,9 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Fjordkraft (som kanskje har Norges beste kundeservice), finnes det rimeligere strømavtaler. 

Kan jeg spare penger vs. Motkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Motkraft har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 29 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en tjeneste som sørger for at du alltid har de beste strømavtalene. Og selv om vi liker Motkraft (Som er non-profit – veldig kult!), finnes det rimeligere strømavtaler.

Jeg er endelig blitt Slipper-kunde. Er det noe jeg må gjøre?

Det slipper du heldigvis! Vi fikser alt det praktiske knyttet til både første, men også fremtidige strømbytter. Du trenger heller ikke si opp dine tidligere strømavtaler, det skjer automatisk.

Vi gir deg beskjed på e-post om hvert bytte, slik at du alltid er oppdatert på hvilken strømleverandør og strømavtale du har.

Hvor lang tid tar det før tjenesten starter?
Å gjennomføre et strømbytte tar minimum 2 dager og kan ta opptil 14 dager – men vanligvis tar det ikke mer enn et par dager. Vi ordner alt det praktiske knyttet til oppstart av din første strømavtale via Slipper.
Kan jeg ha flere adresser hos Slipper?
Selvfølgelig. Du kan ha så mange du vil 🙂
Er det bindingstid hos Slipper?
Nei 🙂 Det er hverken bindingstid eller oppsigelsestid hos oss.

Flytting og Elhub

Jeg finner ikke min adresse/strømmåler i Elhub?

Forsøker du å gi tilgang i Elhub og din adresse/måler ikke dukker opp så kan det være en av følgende grunner:

1. Du skal ta over en måler / flytte inn i ny bolig
For at din måler skal dukke opp i Elhub så må det minimum være en aktiv nettleieavtale i ditt navn. Dersom du skal ta over enn ny bolig så vil ikke din måler dukke opp før etter måleren er registrert på deg. Du må gi beskjed om ønsket overtagelsesdato (mulig inntil 30 dager tilbake i tid). Når nettselskapet har behandlet bestillingen din så vil du finne måleren i Elhub, og du kan deretter gi Slipper tilgang. For å gjøre dette bruker du denne lenken: https://slipper.no/elhub/

2. Nåværende strømavtale er ikke aktiv i ditt navn
Dersom strømavtalen står i din samboer eller noen andre sitt navn, vil det ikke dukke opp noe info i din Elhub. Du må ta kontakt med ditt nettselskap og bestille en nettleieavtale. Du må da velge dato (inntil 30 dager tilbake i tid) for oppstart. For å gi tilgang etter at måleren er registrert på deg bruker du følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

Ny adresse / måler? Dette må du gjøre!

1. Bestill nettleieavtale til din nye adresse.

Ta kontakt med din netteier for å gjøre dette.
(dersom du allerede har en aktiv nettleieavtale kan du gå rett på steg 2)

2. Gi tilgang

Etter nettleieavtalen er aktiv så må du gi Slipper tilgang til din nye aktive strømmåler. Gjør det via følgende lenke: https://slipper.no/elhub/

3. Vi bestiller de beste strømavtalene

Når du har gitt oss tilgang til din strømmåler så vil vi automatisk plukke dette opp, og deretter bestille en ny god avtale på dine vegne til din nye adresse.

Hva skjer med adressen du flytter fra?

Vanligvis bestiller ny beboer strøm i forbindelse med overtagelse eller på egenhånd, men det er ingen garanti for at de gjør det. For å sikre at strømmen blir avsluttet til rett tid, er det best å si fra god tid på forveien slik at du får sagt opp på riktig dato. Oppsigelsesdato kan ikke settes tilbake i tid om du selv sier opp avtalen, det er tidligst mulig å sette to dager frem i tid. De som overtar derimot har muligheten til å sette oppstart 30 dager tilbake i tid.

Faktura

Hvor kommer første strømfaktura?

Strømregningen din havner alltid rett i nettbanken. Det skjer automatisk så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (95% av norske bankkunder har allerede gjort det). Dersom du ikke har gjort det vil du motta faktura på papir i posten.

Alle strømselskap tilbyr Avtalegiro dersom du ønsker at faktura skal bli trukket automatisk.

Hvorfor får jeg en egen faktura fra Slipper?

Hvis du får en faktura fra Slipper betyr det at vi har lykkes i å redusere strømregningen din den måneden – og da sender vi en faktura som betaling for tjenesten vi har levert.

De fleste Slipper kunder får en faktura hver måned – et godt tegn! Husk at vi har sparegaranti: Sparer du mindre enn hva medlemskapet koster, er tjenesten gratis (du betaler ingenting). Med andre ord kan du kun komme bedre ut! Vi tror fakturaen fra oss er den eneste fakturaen i Norge som gjør at man effektivt sitter igjen med mer penger på konto!

Kan jeg ha AvtaleGiro med Slipper?

Jepp! 🙂

Dette kan du opprette på vanlig vis i nettbanken når du betaler første faktura fra oss, eller ved å kontakte banken din.

Generelt om strøm

Får jeg strømstøtte når jeg er Slipper kunde?

Ja, det gjør du! 🙂

Strømstøtten tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone, og er totalt uavhengig av hvilken strømavtale man har. Uansett om du har Norges dyreste strømavtale eller om du har Norges billigste får du like mye i strømstøtte. Med andre ord lønner det seg heldigvis fortsatt å ha en god strømavtale!

Du trenger ikke gjøre noe siden strømstøtten automatisk trekkes fra nettleie-fakturaen. Nettleie-fakturaen får du enten direkte fra ditt nettselskap, eller som en del av strømregningen om du har strøm og nettleie på samme faktura.

Får jeg mindre i strømstøtte med Slipper?

Nei 😊

Strømstøtten er faktistk helt «blind» på din strømavtale, den tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone. Det vil si at uansett hvilken strømavtale du har så får du like mye i strømstøtte. Se denne siden for å estimere strømstøtten og mer informasjon.

Slipper + strømstøtte = vinn-vinn!

Hva er egentlig forskjellen på nettleie og strøm?

Nettleie:

Nettleieregningen går til vedlikehold og utbygging av strømnettet (kabler, strømmaster osv.) og for transporten av strømmen fra kraftverkene til din stikkontakt.

Strøm:

Strømregningen er for selve strømmen du bruker. Strømmen blir kjøpt av strømselskapene på børsen Nordpool og videreselges så til deg.

Ettersom det har åpnet for at strømselskap kan tilby nettleie og strøm på samme faktura, er det mange som tenker på både nettleie og strøm når de i dagligtalen omtaler «strømregningen», men det er i realiteten to forskjellige produkter fra to forskjellige selskap.