Skip to main content

Vanlige spørsmål og svar

Lurer du på noe? Da finner du forhåpentligvis svaret her! Nedenfor har vi samlet våre vanligste spørsmål og svar.

Om Slipper

Hva er Slipper, og hvordan fungerer tjenesten?

Slipper er en uavhengig app som sørger for at du alltid har den beste strømavtalen, tilpasset din adresse og ditt forbruk. Ved å automatisk overvåke strømpriser og strømavtaler viser Slipper deg den mest gunstige avtalen basert på ditt forbruk. Tjenesten håndterer alt fra prissjekk til leverandørbytte, slik at du slipper å tenke på det selv. Det eneste du trenger å gjøre er å gjennomføre byttet med ett klikk direkte i appen. 

Hvordan vet dere hva som er de beste strømavtalene?

Våre systemer følger nøye med på strømmarkedet hver eneste time, året rundt. Med rundt 80 strømselskaper og ca. 400 strømavtaler tilgjengelig til enhver tid er det mye å holde styr på. I tillegg endrer strømselskapene prisene på avtalene sine, lager nye avtaler og fjerner avtaler.

Men vi holder nøye øye med alle sammen helt automatisk. Tjenesten Slipper er utviklet for de som ønsker å slippe å gjøre denne jobben selv og heller få automatiske, smarte strømbytter helt uten stress.

Hvordan sparer jeg penger ved å bruke Slipper?

Slipper overvåker kontinuerlig markedet for å finne den rimeligste strømavtalen for deg. Ved å bytte avtale når det er penger å spare, reduserer vi kostnadene dine uten at du trenger å løfte en finger. I gjennomsnitt sparte våre kunder 3 000,- årlig med Slipper (fra 2021 til 2023).

Hvor mye kan jeg spare?

Det varierer, avhengig av strømforbruket ditt og tilgjengelige avtaler. En gjennomsnittlig Slipper-kunde sparte 3 000 kroner årlig (fra 2021 til 2023).

Det er gratis å sjekke hvor mye man kan spare i appen. 
Last ned appen her

Hvorfor er strømavtalelisten min forskjellig fra andres (og annerledes for hytta)?

Strømavtalelisten din er som en skreddersydd dress – tilpasset akkurat til deg og din adresse! Den tar hensyn til årsforbruket ditt, forbruksmønsteret ditt, hvilken strømsone du bor i, hvilke avtaler du har hatt tidligere både på adressen og som person, samt viktige adressedata som postnummer og kommune. Derfor får du en unik liste som kan variere fra andres, selv om dere bor i samme område. Vi sørger for at du får de beste avtalene for din spesifikke situasjon! ⚡🕵️‍♂️🔌

Hvordan håndterer Slipper strømleverandørbytte for meg?

Når Slipper finner en bedre strømavtale for deg, vil du bli varslet. Det eneste du trenger å gjøre er å gjennomføre byttet i appen.

Hvorfor bør jeg bytte strømleverandør så ofte?

Prisen på strømavtaler endrer seg stadig. Ved å bytte avtale når det lønner seg, kan du spare mye på strømregningen gjennom året. Slipper sørger for at du alltid har den beste avtalen uten at du trenger å følge med selv.

Hvor ofte bytter Slipper strømavtale for meg?

Vi bytter avtale når det lønner seg for deg. Dette kan være noen få ganger i året eller oftere, avhengig av markedet.

Kan jeg ha flere adresser hos Slipper?

Ja, det kan du!

Hos oss kan du registrere flere adresser uten ekstra kostnad, uansett hvor mange du hus og hytter du har. Dette er i sterk kontrast til strømselskapene, som oftest tar betalt per adresse. Med Slipper betaler du kun én pris og får samme fantastiske service for alle dine adresser!

Hva skjer med strømavtalen min hvis jeg ønsker å slutte med Slipper?

Hvis du avslutter Slipper, blir du værende hos den siste strømleverandøren vi har satt deg opp med. Du har da mulighet til selv å bytte avtale videre dersom du ønsker det.

Slipper er ikke et strømselskap vel?

Nei, Slipper er ikke et strømselskap. Vi er en nøytral tjeneste som hjelper deg å finne den beste avtalen blant alle tilgjengelige strømleverandører. Vi får ikke betalt av noen strømleverandører, og jobber kun for at du skal ha den billigste strømmen.

Er det noen bindingstid når jeg blir kunde hos Slipper?

Nei, det er ingen bindingstid. Hvis du avslutter abonnementet ditt, vil du ikke bli trukket igjen. Du beholder selvfølgelig full tilgang til alle funksjoner i appen ut den perioden du allerede har betalt for. Så du kan nyte medlemskapet ditt helt til slutten av perioden uten bekymringer!

Hvordan betaler jeg strømregningen etter å ha byttet leverandør via Slipper?

Etter hvert bytte får du strømregningen direkte fra din nye leverandør. Denne betaler du som vanlig, via nettbanken eller med avtalegiro hvis du ønsker.

Hvordan påvirker strømstøtten Slipper sin tjeneste?

Strømstøtten beregnes uavhengig av hvilken avtale du har, og påvirker derfor ikke jobben Slipper gjør. Med strømstøtte vil regningen din bli lavere når strømprisene er høye, men det lønner seg fortsatt å ha den beste avtalen for å betale minst mulig.

Hvordan beregner Slipper hvilken strømavtale som er billigst for meg?

Slipper vurderer alle tilgjengelige avtaler basert på pris og tilleggsgebyrer, og tilpasser valget ut fra forbruket ditt og lokasjon.

Er Slipper tilknyttet noen spesifikke strømselskap?

Nei, Slipper er helt uavhengig og samarbeider ikke med spesifikke strømselskaper. Vi rangerer strømavtaler objektivt for at du skal få det billigste alternativet.

Kan jeg bruke Slipper hvis jeg allerede har en strømavtale?

Ja, du kan bruke Slipper uansett hvilken avtale du har nå. Vi tar over ansvaret for å bytte deg til den beste avtalen når det er penger å spare.

Hvordan beskytter Slipper mine personopplysninger?

Vi håndterer alle personopplysninger i tråd med gjeldende personvernregler, og bruker sikre løsninger for å beskytte din data. Vi deler ikke informasjon med tredjeparter uten din tillatelse.

Adressen min dukker ikke opp i appen?

Dersom du ikke får registrert deg og adressen ikke dukker opp, er det mest sannsynlig fordi strømavtalen ikke er registrert på deg. Dersom du nylig har overtatt en bolig og bestilt din første strømavtale, kan det også ta noen dager før denne avtalen blir aktiv.

Hva skjer med adressen du flytter fra?

Vanligvis bestiller ny beboer strøm i forbindelse med overtagelse eller på egenhånd, men det er ingen garanti for at de gjør det. For å sikre at strømmen blir avsluttet til rett tid, er det best å si fra god tid på forveien slik at du får sagt opp på riktig dato. Oppsigelsesdato kan ikke settes tilbake i tid om du selv sier opp avtalen, det er tidligst mulig å sette to dager frem i tid. De som overtar derimot har muligheten til å sette oppstart 30 dager tilbake i tid.

Tilbyr Slipper tjenester for bedrifter?

Nei, ikke akkurat nå, men ta kontakt kan vi vurdere om det er mulig å hjelpe dere. Send mail til: [email protected] for mer informasjo

Hva skjer når en bedre avtale dukker opp?

Vi overvåker alle markedets avtaler, og vurderer om det er verdt å bytte for deg. Når vi finner en bedre avtale, gir vi deg beskjed, så trenger du bare å godkjenne byttet i appen.

Jeg har solceller, kan jeg bruke Slipper?

Appen fungerer dessverre ikke for de med solcelle akkurat nå, men dette er noe vi vil støtte i fremtiden.

FAKTURA OG BETALING

Hva koster det å bruke Slipper?

Slipper koster 29 kr i måneden eller 299 kr i året. Dette inkluderer alle tjenester og bytter.

Hvordan fungerer betalingen til Slipper?

Det trekkes enten månedlig eller årlig basert på abonnementet du har valgt. Dette skjer automatisk via Appstore eller GooglePlay.

Hvordan kansellere betalingen til Slipper?

Avhengig av hvilken telefon må du gjøre dette på telefonen. Vanligvis finner du dette under innstillinger 🡪 abonnement 🡪 kanseller

Hva skjer med strømfakturaen når jeg bytter strømselskap?

Når du bytter strømselskap, vil fakturaen komme fra det nye strømselskapet, på samme måte som før—enten via nettbank, Vipps eller eFaktura. Hele prosessen er automatisk, så du trenger ikke gjøre noe selv.

Hvor kommer faktura fra strømselskapene

Strømregningen din havner alltid rett i nettbanken. Det skjer automatisk så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (95% av norske bankkunder har allerede gjort det). Dersom du ikke har gjort det vil du motta faktura på papir i posten. Alle strømselskap tilbyr Avtalegiro dersom du ønsker at faktura skal bli trukket automatisk

Får jeg strømfaktura fra Slipper eller direkte fra strømselskapet?

Du mottar fortsatt strømfakturaen direkte fra strømselskapet ditt, akkurat som før.

Hvor mange fakturaer blir det?

En strømfaktura fra strømselskapet i nettbanken. Slipper er automatisert gjennom mobil betaling. I tillegg, avhengig av strømselskapet kan det komme en egen faktura fra nettselskapet for nettleie.

Jeg får ikke betalt i appen, hva gjør jeg?

Dette er et problem som stammer fra google play/app store, som vi dessverre ikke får gjort noe med. Ta kontakt med oss så finner vi en løsning på det: [email protected]

Ved hyppige avtalebytter, er det ikke irriterende med fakturaer?

Nei, det er helt uproblematisk! Strømregningene dine havner automatisk i nettbanken som eFaktura, så lenge du har aktivert «alltid eFaktura» (noe 95% av norske bankkunder allerede har gjort). Hvis ikke, får du faktura på papir i posten. Alle strømselskap tilbyr også Avtalegiro, slik at fakturaen trekkes automatisk. Dette gjør hyppige strømavtalebytter enkelt og problemfritt! 📩💡

Generelt om strøm

Jeg har en spotprisavtale, er ikke det alltid billigst?

Faktisk ikke! Nesten alle i Norge har en spotprisavtale, men prisene varierer mye mellom strømleverandørene. Det er avhengig av påslaget og månedsprisen til strømselskapet. De dyreste spotprisavtalene kan faktisk koste flere tusen kroner mer i året enn de billigste.

Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Nettleie:
Nettleieregningen går til vedlikehold og utbygging av strømnettet (kabler, strømmaster osv.) og for transporten av strømmen fra kraftverkene til din stikkontakt.

Strøm:
Strømregningen er for selve strømmen du bruker. Strømmen blir kjøpt av strømselskapene på børsen Nordpool og videreselges så til deg. Ettersom det har åpnet for at strømselskap kan tilby nettleie og strøm på samme faktura, er det mange som tenker på både nettleie og strøm når de i dagligtalen omtaler «strømregningen», men det er i realiteten to forskjellige produkter fra to forskjellige selskap.

Ler mer om nettleie her

Får jeg strømstøtte når jeg er Slipper kunde?

Ja, det gjør du!🙂

Strømstøtten tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone, og er totalt uavhengig av hvilken strømavtale man har. Uansett om du har Norges dyreste strømavtale eller om du har Norges billigste får du like mye i strømstøtte. Med andre ord lønner det seg heldigvis fortsatt å ha en god strømavtale!

Du trenger ikke gjøre noe siden strømstøtten automatisk trekkes fra nettleie-fakturaen. Nettleie-fakturaen får du enten direkte fra ditt nettselskap, eller som en del av strømregningen om du har strøm og nettleie på samme faktura.

Får jeg mindre i strømstøtte med Slipper?

Nei 😊

Strømstøtten er faktistk helt «blind» på din strømavtale, den tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone. Det vil si at uansett hvilken strømavtale du har så får du like mye i strømstøtte. Se denne siden for å estimere strømstøtten og mer informasjon.

Slipper + strømstøtte = vinn-vinn!

Får jeg mindre i strømstøtte med Slipper?

Nei 😊

Strømstøtten er faktistk helt «blind» på din strømavtale, den tar utgangspunkt i spotprisen i din strømsone. Det vil si at uansett hvilken strømavtale du har så får du like mye i strømstøtte. Se denne siden for å estimere strømstøtten og mer informasjon.

Slipper + strømstøtte = vinn-vinn!

STRØMSELSKAP VS. SLIPPER

Hva er forskjellen på Tibber og Slipper?

Slipper gjør det mange tror feilaktig at Tibber gjør. Forskjellen er faktisk veldig stor!
La oss forklare:

Tibber er et strømselskap på lik linje med Fjordkraft og lignende, som tilbyr én strømavtale: spotpris + 2,95 øre/kWh påslag og 49 kr/mnd. Det er en god avtale, men det finnes bedre.

Slipper er en uavhengig tredjepart (merk: ikke et strømselskap) som tilrettelegger for at du alltid skal ta de beste økonomiske avgjørelsene i strømmarkedet. Vi overvåker markedet og tilrettelegger for at du alltid skal kunne ha den beste avtalen tilgjengelig! ⚡🔄

Kan jeg spare penger vs. Tibber?

Ja, det kan du! 🙂

Tibber har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 2,95 øre/kWt.

Se hva du kan spare i Slipper-appen

Kan jeg spare penger vs. Fjordkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Fjordkraft har mange ulike strømavtaler, men den vanligste er en spotprisavtale som koster 49 kr/mnd + 5,9 øre/kWt.

Se hva du kan spare i Slipper-appen

Kan jeg spare penger vs. Motkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Motkraft har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 29 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Se hva du kan spare i Slipper-appen

Kan jeg spare penger vs. Motkraft?

Ja, det kan du! 🙂

Motkraft har bare en strømavtale, og det er en spotprisavtale som koster 29 kr/mnd + 2 øre/kWt.

Se hva du kan spare i Slipper-appen